{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 26 mei 2016

Van lentesprint tot oogsten maar in mei

Van lentesprint tot oogsten maar in mei


De laatste donderdag van mei en hier is een update van het project #lentesprint en #oogstenmaarT. Hier kun je het bericht van april terug lezen. Alle blogs over dit project staan onder het label lentesprint en zaaienmaarT.

Alle moestuintjes en voorgezaaide zaadjes zijn deze maand het huis uit gegaan. Sommigen helaas ook direct in de groencontainer, want het was niet allemaal gelukt binnen. Toch wel eens vergeten water te geven, vrees ik...

En de slakken werken me ook tegen. Zo heb ik al twee keer een dille-plantje gekocht, maar ook de tweede is al voor de helft verdwenen:


Er is duidelijk een slakkenspoor te zien...

Van de tomatenplanten is ook niet heel veel overgebleven, maar nog wel wat:


Ook hier hebben volgens mij slakken de schuld aan. Ik heb in een pot ook nog tomatenplantjes staan, ik hoop hier toch nog wat van te kunnen oogsten, later dit seizoen.

We aten in mei sla uit eigen tuin!


Rode eikenbladsla, die heb ik gekocht als hele kleine plantjes. Dit eten slakken niet, maar ik vond wel minstens tien slakken onder deze plantjes! Die heb ik allemaal weggehaald en een flink eind verhuisd. In de sla een paar zelf gezaaide radijsjes én zelf gezaaide veldsla! Dat smaakte heerlijk! Ik vind dat ook echt fijn, dat je zo even wat sla uit je eigen tuintje kunt halen, genieten!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.




11 opmerkingen:

  1. Slakken... Dat is dan toch wel weer jammer. Ze zijn wel leuk maar ze eten voor hun beurt. Maar leuk dat je toch al lekker uit eigen tuin eten kan. Eet smakelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eindelijk heb ik even de kans om bij te lezen! Wat heb ik een hoop mooie berichtjes gemist, maar gelukkig ben ik nu weer 'bij'.
    Slakken zijn mijn favoriete dieren ook niet...jammer dat ze je jonge plantjes zo lekker vinden (bij mij komen ze in huis op bezoek en we kunnen er maar niet achter komen, waar ze naar binnen komen... bah...).
    Wat heb je de chocolade (mét muzieknoten, dat spreekt mij natuurlijk aan :-) leuk versierd met de bladen van het frans-nederlandse woordenboek. Je hebt er hopelijk veel complimentjes voor gehad?
    Je col met gevallen steken is weer een plaatje net zoals de omslagdoek. De laatste dagen is het af en toe best fris, je kunt ze goed gebruiken denk ik.
    veel plezier met de nieuwe (oude) boeken, ik ben nu al benieuwd naar dat ijsje :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Muziek is heel belangrijk in het boek Cantor! Vooral de muziek van Bach.

      Verwijderen
  3. Slakken ......mijn dochter had rondom haar moestuintje van die harde ronde borsteltjes langwerpig en .......geen slakken meer
    Hoop dat je snapt wat ik bedoel,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou... eigenlijk niet. Ik ben wel benieuwd.
      Groetjes,
      Akkelien

      Verwijderen
  4. eerste oogst dat smaakt naar meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk allemaal, Akkelien! Ook hier wordt heerlijk gesnoept van onze eigen sla en andijvie uit de kas. Er zat zelfs een klein padje in, zo schattig om te zien. Gelukkig eten die niet van de groente ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allemaal zo lekker! En niet te vergeten: leuk om te doen en te volgen :-) Mij houdt het tuinieren ook bezig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je wat bij mij redelijk goed helpt tegen slakken? Koffiedik er omheen strooien, daar houden ze echt niet van!
    Je moet het wel regelmatig verversen, want soms spoelt het weg door de regen ofzo.
    En die slakken verhuizen...verhuis ze dan maar héél ver weg, want ze kunnen op 1 nacht bijna een kilometer kruipen heb ik gelezen. En ze hebben een onfeilbare radar waardoor ze altijd het lekkerste hapje kunnen vinden.
    Veel succes er nog mee!
    ps: dat slaatje....mmmmmm, njammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook veel last van slakken op het moment. Snel maar weer kippen kopen, die kunnen ze wel aan... Maar heerlijk zo'n bordje verse sla uit eigen tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, het leven van een tuinmens gaat niet over rozen :)
    Iedereen klaagt over slakken en ik sluit me daar bij aan.
    Ik had m'n zaaisels voor de eerste keer verpoot, in een potje binnen ... De zak potgrond kwam van buiten ... en of daar nu een slak in gezeten heeft ... De volgende morgen was m'n wortelplantje verdwenen en in de kamer vond ik een slakkenspoor. De volgende avond kwam hij onder de trapnaaimachinekast vandaan! Grrrrrr...
    Jammer van je plantjes hoor, Akkelien ... doe je zò je best en dan dit. Potjes met bier ingraven schijnt te helpen. En kippen!

    BeantwoordenVerwijderen