{ 'anonymize_ip': true }

vrijdag 29 april 2016

Sleutelhanger

Sleutelhanger


Een tijdje terug kregen we een telefoontje van zoon dat hij op school was en dat hij z'n fietssleutel kwijt was. Balen natuurlijk. Extra vervelend was dat we geen reservesleutel hadden. Dat werd dus een nieuw slot. En dat gaat allemaal nog helemaal niet zo makkelijk, maar dat is een ander verhaal.

Zoon was met de sleutel ook z'n sleutelhanger kwijt. Hij had een keer zo'n mooie geknoopte gekregen bij het Scheepvaartmuseum. En hij wilde wel graag een nieuwe. 
Ik bekeek m'n knopenboeken en liet dat ook door hem doen en het moest de Uranusknoop worden. Knap ingewikkeld :-)


In het boek ("75 decoratieve knopen voor sieraden" van Laura Williams enElise Mann) staat een soort van "plattegrond" van de knoop. Die heb ik vergroot en daarop kan je dan de knoop uitleggen. Ik had het op het logeerbed liggen. Handig, want er stond al in het boek dat je het vast moest zetten met spelden. Was inderdaad wel nodig.


Je legt er dan nog een draad langs, zodat het helemaal dubbel is. Je hebt op dat moment inderdaad anderhalve meter per draad nodig. Dan moet je het aantrekken, wat nog een heel gepruts was. Ik heb er nog een knikker ingestopt, ik weet niet of dat echt noodzakelijk is, maar nu is de knoop mooi en goed rond.


Met de lange draden die nog over waren, knoopte ik nog een stukje "weitasknopen", zo noemden we dat vroeger, volgens mij bij macramé. Deze knoop gebruiken ze heel veel met paracord-knopen.


Ik bevestigde er een sleutelring aan. Ik heb gegoogled op afhechten. Ik vond niet veel, wel dat een haaknaald hier handig bij is. Nou, die heb ik wel :-)

Ik heb de draden met behulp van een haaknaald weer helemaal door dat koordje naar de bol gewerkt. Stukken eraf geknipt, de uiteinden nog even in de vlam van het fornuis gehouden en de laatste stukjes ook naar binnen gestopt. Helemaal netjes:


Zoon heeft weer een stoere, geknoopte sleutelhanger!


En ik ben blij dat het gelukt is. Ik wil wel eens weer wat knopen, maar 't wordt geen hobby van mij. Het stond al een tijdje op mijn to-do-lijstje en het is altijd fijn dat je daar iets van kunt wegstrepen. Zeker een happy momentje! O, en ik maakte nog een sleutelhanger deze week, die kun je hier zien op mijn Friese blog



Op  deze vrijdag, midden in de meivakantie, wens ik iedereen graag een heel fijn weekend en nog een mooie vakantieweek, mét happy momentjes!


Liefs van De Breimeisjes!

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Wat een stoere en prachtige sleutelhanger! Het ziet er reuze ingewikkeld uit, knap hoor dat je dit gemaakt hebt. (En lekker dat je weer iets van je lijstje kunt strepen :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Very interesting knot and key ring.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er inderdaad heel ingewikkeld uit. Maar het eindresultaat is des te mooier. Leuk toch voor zoonlief dat hij zo'n handige moeder heeft :) fijn weekend en vervolg van de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het ziet er indrukwekkend uit !!! en heel erg leuk echt voor een stoere jongen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Das wel een hele stoere, goed gelukt!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, dat ziet er "ingewikkeld" uit! Maar wat een mooi resultaat.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gaaf! Het ziet er mega-ingewikkeld uit zeg...
    Knap dat je alle dtaadjes mooi in de sleutelhanger hebt kunnen verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Doe het je niet na. Heb soms al moeite met mijn veters hihihi.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel leuk geworden, en zo netjes gemaakt! Wat een gepriegel zeg, ik zou alles hopeloos in de knoop krijgen ben ik bang (en dan niet in de goede knoop haha )
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk gemaakt, ik zou niet weten hoe eraan te beginnen en zoon is weer supertevreden!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, heel stoer! Knopen vind ik ook leuk van tijd tot tijd; heb ook 2 boeken (volgens mij ook die jij hebt en nog iets van maritieme knopen), maar ook een Pinterestbordd met knopen. Deze sleutelhanger vind ik echt heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ook nog een boek met maritieme knopen! Zonder die "plattegrond" was 't me vast niet gelukt. 't Is wel leuk, vooral als het eindresultaat dan ook goed is ;-)

      Verwijderen