{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 13 april 2016

Hollandse geveltjes

Hollandse geveltjes


Vorige week vertelde ik al over de metamorfose van Katrein. Ik haakte al eerder slingers voor haar. Zo vaak dat ik eerst dacht: "Ach, deze keer maar eens niet..." Maar ja, ik kon er niks aan doen, ineens zat er een idee in m'n hoofd en dat moest er gewoon uit! En dat idee kwam donderdagochtend. Een dag voor de opening :-)


Deze huisjes rolden van m'n haakpen. Ik deed m'n best om allemaal verschillende gevels te haken. Ik heb wel eerder huisjes gehaakt en een patroon gedeeld. Deze keer haakte ik ze van vasten, 11 toeren van 11 vasten en dan een dak erop. En de vasten, dat is een bewuste keus. Dan kun je er namelijk heel leuk wat op borduren:


Letters in dit geval.


De i laat ik nog wat beter zien:


De inspiratie komt van het nieuwe logo van Katrein:


Al die zeven huisjes reeg ik aan bakkerstouw:


En het patroon nam ik mee voor de handwerkavond van afgelopen maandag. 
Ik deel het vandaag hier ook:


Bij alle huisjes begin je met 12 lossen. Daarop haak je 11 vasten en 1 keerlosse.

Vervolgens nog 10 toeren van ieder 11 vasten en een keerlosse. De gevels kun je allemaal anders maken. In deze "straat" heb ik zeven verschillende gevels gemaakt.


Nr 1: Laag puntdak. Elke toer minder je twee steken door de eerste twee en de laatste twee steken samen te haken. Uiteindelijk haak je de laatste drie steken samen. 

Nr 2: Hoog puntdak. Elke toer minder je één steek door de eerste twee steken samen te haken. Uiteindelijk haak je de laatste drie steken samen.

Nr 3: Lage trapgevel. *In de eerste steek 1 halve vaste, in de tweede steek 1 halve vaste, 1 losse en 1 vaste, verder vasten tot de een na laatste steek, keer het werk.* Herhaal deze toer tot je nog maar 1 steek over hebt.

Nr 4: Hoge trapgevel. *Haak in elke steek 1 vaste tot de een n
a laatste steek, 1 keerlosse en keer het werk.* Herhaal deze toer tot je nog maar 1 steek over hebt.

Nr 5: Afgeknot zadeldak. Minder in de eerste vier toeren steeds 1 steek door de eerste twee steken samen te haken. Daarna nog 2 toeren zonder minderingen.

Nr 6: Klokgevel. In de eerste toer 2 steken minderen door de eerste twee en de laatste twee steken samen te haken. Daarna steeds 1 steek minderen door de eerste twee steken samen te haken. Als je nog drie steken hebt haak je in de middelste steek 3 halve stokjes en een halve losse in de laatste steek.

Nr 7: Halsgevel. Minder in drie toeren steeds 2 steken per toer door de eerste twee en de laatste twee steken samen te haken. Er zijn dan nog 5 steken. Daarop haak je nog twee (of meer) toeren 1 vaste in elke steek. In de laatste toer haak je 5 stokjes in de middelste steek en dan 1 halve vaste in de laatste steek. 



Natuurlijk kun je de huisjes ook groter maken. En nog andere daken verzinnen! Als ze groter zijn, heb je meer ruimte om er wat op te borduren, maar met deze maat kun je er ook al leuke dingen op maken. En met deze maat zijn ze snel gehaakt!

Hier nog een link naar Katrein op facebook, dan kun je wat zien van de winkel na de metamorfose. 't Slingertje hangt achter de kassa :-)


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.



12 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je de slinger zo mooi hebt aangepast aan het logo van Katrein!
    Het borduren op vasten was iets dat ik deze week ook in gedachten had voor mijn pannenlappen :-) maar ik weet niet zo goed wat ik dan met de achterkant moet....
    Maar je slingeridee ga ik proberen te onthouden, wie weet wordt het wel een onderweggetje voor me :-)
    Dank voor de inspiratie!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke slinger! Leuk idee met een wederom leuk resultaat.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk en dat logo zo er in geborduurd erg mooi geworden. Heeft ze het al gekregen?

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker! Als je op haar facebookpagina kijkt, kun je foto's zien van de winkel en zie je ze hangen :-)
      Ik zal de link nog even in de blog zetten!

      Verwijderen