{ 'anonymize_ip': true }

maandag 18 april 2016

Armbanden haken

Armbanden haken


Vorige week maandag was de handwerkavond. Ik vertelde er vorige week al iets over en liet zien dat er huisjes gehaakt waren. Een ander haakidee dat we mee hadden, was het haken van een armband. Deze had ik zelf vorig jaar al eens gemaakt:


Gehaakt met gemêleerd garen. En met reliëfstokjes. Ik zag het vorig jaar in een tijdschrift, maar kan het patroon niet meer vinden. Ik heb geteld dat ik 47 steken had. Je maakt er een ring van met 1 halve vaste. Je doet eerst een toer gewone stokjes en daarna een paar toeren reliëfstokjes. Na 6 of 7 toeren haak je de bovenkant met halve vasten aan de onderkant, zodat de armband rond wordt.

Omdat het bijna Koningsdag is, maakte ik er een in stijl:


Hierboven zie je de buitenkant voordat ik 'm rond gehaakt heb en hieronder de binnenkant:


En zo is het eindresultaat:




Ik haakte met katoen en dat draagt heel prettig! Je moet natuurlijk even passen of je meer of minder steken nodig hebt. Houd er wel rekening mee dat de armband uiteindelijk iets strakker is, als je 'm rond gehaakt hebt.

Christine maakte vorige week deze armband:


Ze combineerde roze katoen met het glittergaren van Lizzy. Zij heeft zelfs maar 5 toeren gehaakt, toen was het al genoeg om 'm rond te haken.


De volgende dag kreeg ik deze foto nog van Hedy. Ze had de armband thuis afgehaakt:


Het reliëfstokje was nieuw voor Christine en Hedy. Een leuke steek, met een mooi effect. Ik heb natuurlijk direct ook even laten zien dat je er ook een mooie ribbel mee kunt krijgen door afwisselend voor- en achterlangs te werken. Zelf leerde ik deze steek door het haken van de Kaniss cowl, naar het patroon dat ik hier vond. Erg leuke cowl, die ik nog steeds met veel plezier draag!

Update: Ik keek nog even naar de link naar het patroon. Daarin staat een link naar een uitleg, maar ik kwam nu in een rare winactie.... Ik geef hierbij een link naar een youtube-filmpje met uitleg van het reliëf-stokje: klikken maar.

De volgende handwerkavond is pas op 23 mei! Wil je er meer van weten en misschien een keertje aanhaken? Kijk dan even hier.


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

14 opmerkingen:

  1. Leuk idee! Helemaal leuk omdat de kleuren aangepast kunnen worden aan de kleding of de gebeurtenis. De reliëfsteek ken ik nog niet, ik zal gauw eens kijken op de link van je cowl.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O wat leuk . Ik was nog op zoek naar wat leuks voor koningsdag . Dit is perfect om nog even te maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat leuk . Ik was nog op zoek naar wat leuks voor koningsdag . Dit is perfect om nog even te maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk! ik draag graag armbandjes en ik kan er nooit genoeg van hebben. Dus ga ik het vast eens proberen te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leukerds zijn dat lijkt me ook leuk om te doen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke armbanden en een leuke foto bovenaan je blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die kom top de todo list van mij. Helemaal leuk..

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, moeilijk is het niet en het effect is gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk ook die koningsdag armbanden. Helemaal hip :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laat koningsdag maar komen! Ze zijn leuk!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen