{ 'anonymize_ip': true }

donderdag 17 maart 2016

Van zaaienmaarT komt oogstenmaarT

Van zaaienmaarT komt oogstenmaarT


Wat een mooie zonnige dagen hebben we al gehad in maart! Je voelt gewoon de lentesprint, die van Es bedoel ik natuurlijk. Es zaait echt elke dag van maart, ze laat het dagelijks zien op deze blog. Ik doe het iets rustiger aan, in 't weekend neem ik er "vrij" van en ik plaats hier deze maand op donderdag steeds een update.

Ik heb deze week al geoogst! Want van zaaienmaarT komt oogstenmaarT:


De tuinkers kon geoogst worden! Ik heb het voor deze gelegenheid op een oranje schoteltje gefotografeerd, Es heeft namelijk iets met "oeranje" :-)


Het smaakte heerlijk op m'n boterham met kaas!

Dan heb ik deze week ook iets gedaan dat ik al veel eerder had moeten doen, de rabarberplant is verhuisd.


Het deel boven de grond viel vorige zomer tegen, maar onder de grond bleek zich toch een aardig wortelstelsel gevormd te hebben. De vierkante-meter-bak is duidelijk te klein voor deze plant en daarom heb ik nu toch plaats gemaakt in het stukje "kruidentuin":


Nu ben ik benieuwd of we dit jaar zullen kunnen oogsten, want dit is vast wel weer even lastig voor de plant. Ik zal Rita maar eens om advies vragen.
Dit was een behoorlijke klus, dus dit geldt beslist wel voor een dag van zaaienmaarT! Ik vond in de kruidentuin, tussen alle munt, dit:


Is het laurier? Of zal het hulst zijn? Ik wacht het even af en heb het eerst maar even in de vierkante-meter-bak gezet, daar was nu toch wel ruimte. 

Daarin heb ik nu ook veldsla gezaaid! 


Ik vond nog een zakje van vorig jaar en zag dat je dat in maart wel mag zaaien in de volle grond. Ik ben benieuwd, want we hebben toch nog wel behoorlijk nachtvorst!

En ik kreeg weer een paar moestuintjes, courgette:


en wortel:


Ik vind het weer een mooie score voor deze week! 

#lentesprint
#zaaienmaarT
#oogstenmaarT



De vogeltjes van gisteren hangen vrolijk in een tak van de kronkelhazelaar :-)



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

11 opmerkingen:

  1. Leuk he al die plantjes die zo hun best doen. Gaat me nog een hele moestuin worden bij jou Akkelien... zeg maar wanneer ik groente kan komen oogsten ;-)

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, je vogeltjes in de tak!
    En leuk, dat zaaiproject! Hmmm, tuinkers! En veldla! En .... het is allemaal zo lekker (en gezond)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeranje je maakt me blij!
    En wat ga je goed, heerlijk heh al zie zaaisels en de gezonde oogst.
    Ik heb vorig jaar de Rabarber gescheurd en maar minimaal kunnen oogsten. Dus ik ga dit jaar wel voor poten vol rabarber/aardbeienjam hihi
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een groene vingers! Ik neem het me ook steeds voor, maar uiteindelijk zit ik gewoon net ietsje liever te haken of te breien dan te tuinieren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt ook wel wat anders te doen, in jouw geval zou ik mooi wachten tot na de verhuizing!

      Verwijderen
  5. Wat leuk om te lezen en te zien, het zaaien, de groene blaadjes en het oogsten (nu al!!). Voor mij blijft het bij het zien en lezen, heb totaal geen tuinier-genen. Maar wel leuk om te zien :-))).
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om weer zo bezig te zijn met zaaien en tuinieren! Ik geniet digitaal met je mee, want van mijn 200 vierkante meter moestuin naar 3 kruidenpotjes van de AH is best een behoorlijke overgang, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Had ik net een rarbarberplantje gekocht met het idee om deze ene plant in zo'n hokje van de vierkante meter tuin te zetten. Geen goed plan dus. Niet alleen inspiratie maar ook nog wijze lessen van Akkelien uit Sneek.
    Dank en liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik twee jaar geleden m'n rabarberplantje in de vierkante-meter-tuin plantte, liet Rita me weten dat ik het beste het eerste jaar niet kon oogsten, omdat de plant dan misschien het jaar niet zou overleven. En het is wel een vaste plant. Mijn vierkante-meter-tuin heeft een dichte bodem. Ik vond de stengels vorig jaar ook nogal kort en heb toen weer niet geoogst. Ik zie nu aan de plant dat er wel grote wortels aan komen. Die moeten wel ergens heen! Vandaar dat ik 'm nu toch maar in de volle grond zet.

      Verwijderen