{ 'anonymize_ip': true }

woensdag 20 januari 2016

Haak je eigen cactus

Haak je eigen cactus


Voor de handwerkavond van afgelopen maandag hadden we een super leuk haakidee, geïnspireerd op de woonmaanden van Sterk & sVeer en Katrein Kunst. Januari en februari zijn de woonmaanden daar met allemaal leuke dingen voor in huis en cactussen blijken een trend te zijn. 


Leuk toch! Ik haakte de lichte van een soort Zpagetti en die andere van een dikke tweekleurige acryl. Het bloemetje bovenop is van gewoon acryl garen.


Voor het bloemhart knoopte ik een aantal knopen op elkaar met zwart garen, de beide uiteinden haalde ik door het hart en toen door het topje van de cactus en dat heb ik aan de binnenkant vastgeknoopt, nog voor het vullen.


Het haken is heel simpel, ook leuk voor beginners. Het is uitgebreid beschreven door De Haakbrigade, je vindt hun beschrijving hier. Met dik garen is het helemaal makkelijk, want met 12 steken heb je al een leuk formaat. Je haakt vasten en je haakt alleen in de achterste lussen, zo ontstaat die ribbel. Je haakt zoveel toeren als je zelf leuk vindt. Vouw het lapje af en toe even dubbel, om een inschatting te maken van hoe dik de cactus wordt.
Is het goed naar je zin? Dan haak of naai je de cactus dicht en rijg door de bovenkant en trek dat goed aan. Daar kan dan het bloemetje op.
Daarna opvullen en ook die kant dicht rijgen. 
Dan heb je dit:


De Haakbrigade haakt er ook nog "aarde" bij, ik vind dat het wel zonder kan en ik keek even in de schuur wat voor passende bloempotjes ik nog had. Bij mij is het wel een beetje van "Wie wat bewaart, die heeft wat". In dit geval een voordeel :-)


Ik vind ze zelf heel geslaagd, een leuke opfrisser voor het interieur, zo'n plant die verder weinig verzorging nodig heeft!


Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

9 opmerkingen:

  1. Ja, ze zijn zeker leuk en ook lekker snel gemaakt. Een ideaal tussendoortje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zijn ze!! En in dat haken in de achterste lus ben ik intussen expert;-)! Dat geeft echt een heel leuk effect!! (Zou je met halve stokjes nog meer uitstekende cactusrichels krijgen?) Het proberen waard. En dat ze geen water hoeven is ideaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan ook, met halve stokjes, heb ik ook al geprobeerd :-) Dat laat ik nog zien deze week. Fantastisch effect, hé, met haken in de achterste lussen!

      Verwijderen
  3. Goed idee, ik zal het komende dinsdag eens lanceren op de breiclub. We hebben meer haaksters dan breisters, dan is het leuk om iets kleins tussendoor te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die vind ik ook zo leuk Cactussen. Die komen op mijn todo list...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan zelfs geen cactus in leven houden, dit zou wat voor mij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Thank you for sharing in my link up last week, a New party is now open.

    BeantwoordenVerwijderen