{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 19 januari 2016

Dinsdag - poppendag Poppen in het museum

Dinsdag - poppendag Poppen in het museum


De Breimeisjes waren in het Fries Museum, daarover schreef ik hier en hier en daar liet ik ook al wat zien van de prachtige voorstelling Breien!  Vandaag is het poppendag en nu zijn de poppen hier te zien.

Zo'n leuk vitrinekastje:


De poppen op zich zijn niet gebreid. Dat kreeg ik net door via mail, van Maria, zij had detailfoto's van deze vitrine en inderdaad, ze zijn wel gebreid :-) Dus even de informatie bijgewerkt. Hier is een foto van Maria:




Het gaat in deze vitrine eigenlijk om de "mitaines", de lange vingerloze handschoenen die vrouwen droegen om niet bruin te worden. In deze tijd, rond 1775, was breien een soort van hobby voor welgestelde dames.

Deze poppen zijn ook gebreid:


Ze zijn gemaakt door de kunstenaar Aart Korsuize. Hij doet veel meer dingen dan alleen breien, zag ik hier. Deze poppen zijn allemaal Friese "helden", van Grutte Pier tot Doutzen, heel divers. Erg mooi en leuk gemaakt!

Dit vond ik ook een heel leuk popje, ze heet Liesje:


Ik citeer even het kaartje dat erbij ligt: 
Popje, genaamd "liesje"

Erna van der Ploeg 1950 -1953

Erna van der Ploeg breit Liesje op 
school in Leeuwarden.De pop laat 
zien hoe het handwerkonderwijs 
in de jaren 50 verandert. Tot die 
tijd breien meisjes vooral 'nuttige 
voorwerpen', nu breien ze ook 
leuke dingen zoals popjes. 

Dat wist mijn handwerkjuf dan zeker niet... Ik ben geboren in 1965 en denk dat ik pas in 1973 of zo te maken kreeg met handwerken op school. Ik heb mijn eerste werkstukken niet bewaard, maar ik weet nog wel wat ik maakte. Het eerste was een speldenkussen breien, op ongeveer 10 steken ribbels breien, zo'n 60 ribbels in kleur één en dan nog iets van 20 in kleur twee en ik mocht niet de kleuren kiezen. Ik had dat lange eind in ongebleekt katoen en dat kortere stuk in een lichtgroene kleur. En het tweede wat we maakten was een gehaakte inktlap. In de tijd dat we met balpennen schreven. Dat was dus inderdaad niet erg nuttig, maar zeker niet leuk :-)

Ik ga eens even kijken of er ook leuke poppen- of andere nieuwtjes zijn bij

Es,
Jannie,
Juffrouw Ooievaar,
Mariam en
Rita


Als je ook mee wilt doen op poppendag, voor een keer of voor regelmatig, laat het weten! Dan wordt het lijstje weer wat langer! Het is zo leuk om ideetjes te delen en elkaar te inspireren! 



Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl

Reacties zijn van harte welkom! Ik lees ze graag.

17 opmerkingen:

  1. Wat mooi, dat popje van Erna. Leuk, dat het bewaard is gebleven. Heb een klein houten sigarenkistje met de handwerkjes die ik op school heb gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is natuurlijk toch wel leuk, dat jij je handwerkjes van toen nog wel hebt!

      Verwijderen
  2. wat mooi zo die poppen goed dat het bewaard blijft !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, die gebreide antieke poppen!! Die kleertjes!! Dat moet wel met heeeele dunne naalden zijn gebreid. Wat knap toch.
    Mijn handwerkles op school leverde ook weinig leuke dingen op. Vooral een slab in katoen, een ansichtkaartendoosje en een herensok herinner ik me. En ik ben van 1952, zou dus ook die leuke werkjes moeten kennen!!!
    Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook sokken gebreid, de juf deed de hiel. Misschien heb ik die sokken nog wel liggen ergens...
      Babysokken, maar in mijn herinnering vielen ze nog best groot. Ze zijn in ieder geval nooit gedragen. Ook heel "nuttig" dus, haha!

      Verwijderen
  4. Wow, wat knap gemaakt zeg. Kun je je haast niet voorstellen.
    Ik breide op de lagere school bij handwerken eens babywantjes voor mijn toen pas geboren broertje. Lichtblauw natuurlijk....en nuttig :-))
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat is dan ook nog wel leuk te noemen, dat je iets voor je baby-broertje mocht breien :-)

      Verwijderen
  5. Een hele bijzondere dinsdag poppendag bij jou :) Fijn dat het allemaal bewaard is gebleven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel interessant om ook eens te zien en te lezen hoe het er vroeger aan toeging met de breikunsten. Wat een knappe popjes, dit vraagt toch wel wat brei-ervaring. Op school heb ik ook niet veel geleerd over breien buiten een paar stomme dingen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ook leuk om te lezen wat iedereen vroeger voor "nuttige handwerken" maakte op school! :-)

      Verwijderen
  7. Wat een leuke blog. Ik krijg steeds meer de kriebels om zelf naar dat museum te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jammer dat je je eerste handwerkjes niet meer hebt... Maar het heeft toch wel indruk op je gemaakt, want je weet het nù nog! Mijn eerste breisel op school (ik ben van '63) waren twee gele ribbellapjes en juf maakte daar een eierwarmertje van. En ik vond het leuk!
    Maar nu die mooie popjes in de vitrine; die zijn gaaf en wat een precisie breiwerk...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is het wel een jeugdtrauma dat ik aan het verwerken ben, dat ik nu zoveel handwerk ;-)

      Verwijderen
  9. Wat een prachtig kijkkastje! Maar ook de Friese beroemdheden zijn mooi gemaakt zo te zien (en neem ik ook onmiddellijk van je aan ;-) )
    Leuk, dat popje, dat was vast het pronkstuk van de klas :-)
    Volgens mij heb ik amper handwerkles gehad op de lagere school, dat heette toen al handarbeid. Ik kan me weinig herinneren van de lessen, al zie ik de mevrouw die die lessen gaf zo voor me en weet ik ook haar naam zelfs nog (bijzonder, want ik ben niet goed in gezichten en namen). Het beetje handwerken dat ik ooit vroeger geleerd heb, was van mijn moeder en misschien wat van mijn oma, maar kennelijk vond ik het toen absoluut niet interessant :p

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuk je verhalen over de tentoonstelling in het museum, het is helaas te ver om er even heen te gaan, maar zo geniet ik toch mee.
    Hmm ik heb ook niet echt briljante herinneringen aan de handwerkjuf. Hoewel wij wel leuke dingen maakten, een kussen of een etui. De juf was met name gesteld op de leerlingen met talentvolle gouden (handwerk)handjes. Die had ik helaas niet, later heb ik mijzelf leren haken en zo kwam het gelukkig toch nog goed haha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige poppen van de tentoonstelling. Ik ben altijd een poppenkind geweest. En omdat ik nu zo groot ben dat ik er niet meer mee speel, maak ik nu af en toe kleertjes, haha. Mijn eerste schoolhandwerkjes waren breiwerkjes: een stekenlapje met ribbelsteek, boordsteek, gerstekorrel en dat soort dingen. Ik heb het jaren bewaard. En een tasje in wit met rood katoen, om de meerderingen en minderingen te leren. En ik kan me nog herinneren dat we een merklap hebben moeten borduren. Mijn moeder was altijd aan het handwerken, dus ik had genoeg materiaal thuis om te oefenen. Ik heb jarenlang rokjes en jurkjes gehaakt voor mijn barbiepoppen. En ik ben nog steeds bezig.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen