{ 'anonymize_ip': true }

dinsdag 15 januari 2013

Appelkoek en meer

Appelkoek en meer


Als De Breimeisjes een workshop doen bij Katrein Kunst, dan zorgen ze voor wat lekkers bij de koffie/thee. Voor de workshop van gisteravond had dit Breimeisje bedacht dat iets in de categorie "light" wel een goed idee zou zijn. Daarom nam ik contact op met Mem (= moeder in het Fries). Zij bakt namelijk vaak een heerlijke appelkoek en die is helemaal zonder boter! 
Het recept had ik uiteraard eerder gekregen, maar waar ik dat gelaten heb? En voor mijn moeder is het altijd lastig om een recept over te schrijven. Ze zegt altijd dat ze geen kopieerapparaat is. Ze heeft toch haar best gedaan en ik heb beloofd dat ik het nu goed zal opslaan. En wat is een betere plek dan de blog?

Eerst dé tip van mijn moeder om het echt helemaal zonder boter te doen: doe bakpapier in de springvorm. Met een bord dat iets kleiner is dan de vorm druk je het bakpapier in de vorm naar beneden en dan vouw je het wat strak langs de kanten. Bord er wel weer uithalen.


Ingrediënten:
150 gram suiker
2 eieren
iets zout
150 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels melk
appels (ik gebruikte anderhalve appel)
1 eetlepel suiker gemengd met 1 afgestreken theelepel kaneel

Klop de eieren, suiker en iets zout met de garde schuimig en luchtig. Zeef het bakmeel. Voeg afwisselend, luchtig omscheppend, doch NIET ROEREND bakmeel en melk bij de eiermassa (en eventueel tot slot nog wat citroensap). Doe het deeg in de springvorm (die ingevet is óf met bakpapier is bekleed). 
Schil de appels en verwijder het klokhuis, snijd in dunne partjes en steek de appel stervormig in het deeg. Strooi de gemengde suiker/kaneel erover heen.




Baktijd: 35 á 40 minuten op ongeveer 175 graden. (Na 30 minuten heb ik geprikt met een satéprikker en toen was mijn koek gaar, ik heb de koek nog 10 minuten in de dichte oven laten staan, die ik wel uit had gedaan.)



De appelkoek is bijna helemaal op, nog net een stukje over voor mijn zoon!
Het was weer supergezellig op onze brei-avond, waar voornamelijk gehaakt werd. Er is hard gewerkt! De volgende avond is op 11 februari en dan is het thema Valentijn! 



Deze avond was het thema "sneeuw",  we hebben een klein sneeuwballetje bedacht. Het is een variatie op kleine balletjes die elders op het wereldwijde web staan. Onze versie is te vinden op onze website, klik hier.




Liefs van De Breimeisjes!
www.debreimeisjes.nl


4 opmerkingen:

  1. Niets zo lekker als appeltaart en zeker als je die samen kan opsnoepen.
    En Akkelien is het nu gelukt om je blog op datum en tijd te laten verschijnen?
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daniëlle, nee, dat is weer niet gelukt.... Ik heb wel een vermoeden hoe het komt, dus ik probeer het gewoon nog een keer!

      Verwijderen
  2. Ziet er lekkere taart uit, ga aan mijn man, die hier de bakker in huis is, vragen om je recept eens uit te proberen! Leuk sneeuwballetje heb je gemaakt!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen